Alfa Romeo 1900 CSS 1957
De Alfa Romeo 1900 is een auto die van 1950 tot 1959 werd geproduceerd door de Italiaanse autofabrikant Alfa Romeo. De auto, ontworpen door Orazio Satta, was een belangrijke ontwikkeling voor Alfa Romeo omdat het de eerste auto van het merk was die volledig op een productielijn werd gebouwd en de eerste productieauto zonder apart chassis. Het was ook de eerste Alfa Romeo met linkse besturing. De auto werd geïntroduceerd op de Autosalon van Parijs in 1950.
De 1900 werd aangeboden in tweedeurs of vierdeurs modellen, met een nieuwe 1.884 cc (boring 82,55 mm (3,3 in), slag 88 mm (3,5 in)), 90 pk (66 kW), viercilinder motor met dubbele nokkenas.
Hij was ruim en eenvoudig, maar toch snel en sportief. De slogan die Alfa gebruikte bij de verkoop was “De gezinsauto die races wint”, niet zo-subtiel verwijzend naar het succes van de auto in de Targa Florio, Stella Alpina en andere competities.
In 1951 werd de versie 1900C met korte wielbasis (c voor corto (Italiaans voor kort)) geïntroduceerd. Deze had een wielbasis van 2.500 mm (98,4 in).[4] In hetzelfde jaar werd de 1900 TI met een krachtigere motor van 100 pk (74 kW) geïntroduceerd; deze had grotere kleppen, een hogere compressieverhouding en was uitgerust met een dubbele carburateur. Twee jaar later werden de 1900 Super en 1900 TI Super (ook 1900 Super Sprint) met 1975 cc motor geïntroduceerd (boring vergroot naar 84,5 mm (3,3 in), slag ongewijzigd). De TI Super had twee dubbele carburateurs en 115 pk (85 kW). De transmissie was een handgeschakelde vierversnellingsbak op de basisversies en een handgeschakelde vijfversnellingsbak in de Super Sprint versie, de remmen waren trommelremmen. De 1900 had onafhankelijke voorwielophanging (dubbele wishbones, schroefveren en hydraulische telescopische schokdempers) en een aangedreven achteras.
De eerste 1900 was uitgerust met 6.00-16 Pirelli Stella Bianca, waarna in 1952 werd overgeschakeld op de radiale 165HR400 Pirelli Cinturato.