
Lotus Elite S1 1959
n de ruim zeventig jaar sinds Colin Chapman (de oprichter van Lotus) zijn eerste auto op de weg zette, is het succes van Lotus gebouwd op innovatie voor de weg en het circuit. Hun leidraad is altijd prestaties en rijplezier geweest, zoals blijkt uit hun stroom iconische voertuigen.
Chapmans filosofie was gebaseerd op het bereiken van “prestaties door lichtgewicht”. Zoals hij het uitdrukte: “Meer vermogen maakt je sneller op de rechte stukken, minder gewicht maakt je overal sneller.”
Toen Chapmans Lotus Elite in 1957 voor het eerst het licht zag, was dat zeker geen uitzondering, maar eerder een verwezenlijking van die filosofie. Het “Type 14” was ‘s werelds eerste glasvezel monocoque productieauto, een van de zeldzaamste en meest memorabele van zijn creaties. Deze voorloper van de legendarische en succesvolle Lotus Elan kan gerust de ‘grootvader’ worden genoemd van de kleine, lichtgewicht sportwagens die we nu kennen.
De lichtheidsideologie manifesteerde zich ook in het motorcompartiment, waar de kleine 1,2 L Coventry Climax FW (Feather Weight) motor werd gebruikt, wat uiteindelijk resulteerde in een laag leeggewicht van 503,5 kg!
Samen met een lage luchtweerstandscoëfficiënt door geavanceerde aerodynamica kon de Elite in 11,4 seconden van 0-100 versnellen en een ongelooflijke topsnelheid van 179,9 km/u bereiken. Op de weg getest door “The Motor Magazine” in 1960 concludeerden zij: “Snelheid, controleerbaarheid in alle omstandigheden en comfort in al zijn aspecten maken deze compacte tweezits coupé tot een uiterst begeerlijk bezit”.
Vanwege zijn uitstekende racecapaciteiten (6 overwinningen op Le Mans) werden veel Elite S1’s omgebouwd en opgewaardeerd om op het circuit te racen, waardoor het moeilijker is om een onaangetast, origineel exemplaar te vinden.
Deze wagen werd aangeboden door Marreyt Classic Cars te Aalst