Porsche 911S – ‘S/T Lightweight Tribute’ 1969

Deze 1969 in Frankrijk geleverde Porsche 911S verlangt naar circuitplezier. Enkele jaren terug werd de body volledig onder handen genomen. De volledige carrosserie werd gestript, wielkasten werden verbreed en alles werd gespoten in Signal Orange. De eerste stap was gezet om van deze auto een project te maken dat minder dan 1000kg op de weegschaal zou neerzetten.

Als volgende stap werd de motor onder handen genomen door een specialist in Nederland. De cilinderinhoud van de type 930/10 motor werd vergroot naar 3.4 liter. Een grote lijst aan hoogwaardige onderdelen werd geïnstalleerd waaronder:

  • Mahle zuigers
  • Carillo drijfstangen
  • Nikasil gecoate cilinders
  • set aangepaste nokkenassen
  • sterkere krukas uit een turbo motor
  • lichter vliegwiel
  • grotere oliepomp
  • set twin-plug cilinderkoppen
  • twin-plug ontstekingssysteem
  • Weber 46IDA carburatoren

Er werd geen cent bespaard om dit blok af te werken aan de allerhoogste kwaliteit. Dit blijkt ook uit duidelijk uit het behaalde vermogen: een brute 300 Pk. Zeker een pluspunt: de motor kreeg in 2022 nog een volledige checkup.

Doorheen een 915-versnellingsbak met ‘limited slip’-differentieel wordt de kracht vlot op het asfalt gezet. De wagen staat op een set “15 Fuchs wielen met tijdscorrecte Michelin TB15 racebanden. Snel zijn betekend ook snel remmen. Dus werd de auto uitgerust met een Brembo remklauwen rondom.

Uitgerust met een volledige gelaste rolkooi en RS-kuipstoeltjes met pepita bekleding is deze schoonheid klaar om op menig circuit de show te stelen, zowel op vlak van prestaties als die van looks.

Deze wagen werd aangeboden door Marreyt Classic Cars uit Aalst