HISTORIEK VAN DE CLUB.

Retro Car Club VZW werd opgericht in april 2013 maar eigenlijk begon het al een jaar eerder. Tijdens het schoolfeest van de lokale basisschool in Denderhoutem vinden een aantal ouders elkaar in een gepassioneerd gesprek over oude wagens. Hierbij ontstaat het idee om in eigen streek een oldtimer club op te richten. Als fervent autofanaat neemt Stefaan De Vos het initiatief en start met enkele vrienden een “clubje” waarmee zij samen oldtimer events bezoeken.  Wat begon met een vijftal personen groeit echter snel uit tot een twintigtal, en zo wordt besloten om een VZW op te richten. Retro Car Club VZW is sindsdien een officiële club bij de Belgian Historic Vehicle Association (BEHVA) en intussen een bekende oldtimer club in de Denderstreek met een aanzienlijk aantal leden.

In dat eerste jaar is de club aanwezig op de lokale jarenmarkt, waar het publiek heel enthousiast reageert op de verschijning van de authentieke bolides in het straatbeeld. Dit doet de club nadenken over de organisatie van een eigen oldtimer event, met het populaire ‘Cars & Coffee’-fenomeen in de Verenigde Staten als inspiratiebron. Bij deze evenementen komen oldtimer eigenaars en liefhebbers in de vroege uurtjes samen op een openbare plek om de wagens te bewonderen terwijl ze bijpraten, genietend van een lekkere koffie. Vaak vindt dit spontaan plaats zonder veel planning vooraf. Omdat de club de passie en vaak vergane glorie voor oude wagens bij de brede bevolking wil aanwakkeren kiest Retro Car Club voor een goed georganiseerde maar gratis meeting met volks karakter in de dorpskern van Denderhoutem. Om diezelfde reden wordt strategisch gekozen voor de eerste zondag van september, traditioneel het moment waarop ook de kermis in het dorp plaatsvindt. Op 2 september 2013 is daarmee de eerste Cars ‘n Coffee op Belgische bodem een feit. De club verwelkomt die dag meteen al 73 wagens en een massa kijklustigen! Retro Car Club staat hiermee op de kaart, het aantal leden stijgt tot een zeventigtal.

Begin 2014 organiseert de club een eerste rondrit, enkel voor leden (Private Ride Out). Deze rit door het Pajottenland wordt zo goed onthaald dat ze eind juni wordt hernomen in een aangepaste versie als openbare rondrit, toegankelijk voor het breed publiek (RCC Classic). Hier ondervindt de club meteen hoe weersomstandigheden het succes van een activiteit kunnen bepalen, want slecht weer zorgt die dag voor een teleurstellende opkomst aan de finish in Haaltert. Enkele maanden later maken de weergoden dit echter goed. Onder een stralende zon kent de tweede editie van de Cars ’n Coffee maar liefst 175 deelnemende wagens. Dit is tevens de eerste editie met een live optreden die het talrijk opgekomen publiek goed kan entertainen.

In 2015 brengt Retro Car Club haar eerste eigen clubmagazine “Chroom & Roest” uit, intussen goed voor een oplage van 1000 exemplaren. Datzelfde jaar organiseert de club een eerste meerdaagse rondrit (Spring Ride Weekend) om zich met de oldtimer eens iets verder van huis te kunnen begeven. De prachtige ritten in de Duitse Eifelstreek en de overnachtingen in het charmante kasteel Burg Bollendorf worden erg gesmaakt, en zo wordt ook dit evenement een vaste waarde op de clubkalender. Ook de tweede openbare rondrit met de golfclub van Edingen als tussenstop wordt een succes, evenals de derde editie van de Cars ’n Coffee met zo maar even 350 deelnemende wagens. Hierbij blijkt het, ondanks de uitbreiding van de feestzone, steeds moeilijker om alle deelnemende wagens een plaatsje te geven, en zo moet de club op zoek naar een nieuw locatie voor zijn grootste evenement van het jaar.

Cars ’n Coffee moet weliswaar in de dorpskern van Denderhoutem blijven en dus wijkt het evenement in 2016 voor de eerste maal uit naar de Nieuwstraat inclusief zijstraten en aanpalend Pastorijplein. De stagnatie van het aantal deelnemende wagens – 333 – tijdens deze vierde editie heeft alles te maken met de weergoden die de club die dag andermaal slechtgezind zijn. Iets wat ze het jaar er op in 2017 tijdens de vijfde editie met 470 deelnemende wagens meteen weer goedmaken.

In november 2018 staat de club, na een zesde succesvolle editie van hun Cars ’n Coffee met 487 deelnemende wagens, voor de eerste maal op InterClassics Brussel, de grootste beurs van de Benelux met enkele van de mooiste en meest exclusieve oldtimers en alles wat daarmee te maken heeft, van onderdelen tot automobilia.

2019 is opnieuw een succesvol jaar voor de club. Enkele duizenden bezoekers genieten op de zevende editie van de Cars ’n Coffee niet alleen van de 550 deelnemende wagens, maar ook van de optredens van verschillende bands op meerdere podia. Datzelfde jaar organiseert de club zijn eerste culinaire rondrit, een formule die meteen erg gesmaakt wordt.

2020 kennen we als het jaar waar de corona pandemie ons allen gijzelt. Tussen de lockdowns door kan de club toch zijn culinaire rondrit herhalen, een sucesvolle bevestiging van de eerste editie. Alle andere evenementen kunnen dat jaar jammer genoeg niet plaatsvinden.

Maar halverwege 2021 volgt de herbevesting van het succes van de club. De uitgestelde achtste editie van de Cars ’n Coffee verslaat met 651 deelnemende wagens en om en bij de 8000 bezoekers alle records, het ledenaantal overstijgt de 150 leden en rondritten worden vroegtijdig afgesloten wegens volzet, een trend die tot op vandaag alvast blijkt aan te houden.