1952 Ferrari 212 Inter Coupe One-off

Deze verbluffende 212 Inter is een van slechts 73 exemplaren gebouwd en het enige exemplaar dat is bekleed met dit speciale Ghia-koetswerk dat Latte (geel) met zwarte onderkant en zwart leer draagt. Met vele eenmalige kenmerken en ingewikkelde interieurdetails blijft het een van de mooiste en interessantste vroege Ferrari’s die we hebben gezien.

Zijn debuut maken op de autosalon van Parijs in oktober 1952, naast de 0235 EU, een cabriolet met Pinin Farina-carrosserie. Het was daar dat de auto werd gespot en een impact had op zijn toekomstige eigenaar, Juan Domingo Perón, president van Argentinië.

Perón was een echte autoliefhebber en staat erom bekend een grote verzameling luxe auto’s te verzamelen, variërend van Ferrari’s tot Packards. Hij had een passie voor racen en was een van de belangrijkste dragers van twee van de rijzende sterren van het land, Juan Manual Fangio en Froilan Gonzalez, terwijl hij hun 1950-inzending op Le Mans in een Gordini steunde. Daarnaast speelde hij een grote rol achter de F1-inspanningen van Fangio. Perón financierde de bouw van een Formule 1-parcours in Buenos Aires, het circuit van Juan Perón op 17 oktober (ter ere van de datum waarop hij aan de macht kwam) en creëerde een door de overheid gefinancierd autobedrijf, Justicialista.

Na het zien van de eenmalige Ghia-coupe in Parijs in oktober 1952, kocht Perón de op maat gemaakte Ferrari via een tussenpersoon in Rome. Er wordt aangenomen dat de president de aandacht op zijn aankoop en de fiscale consequenties ervan tot een minimum wilde beperken, omdat hij steeds meer kritisch onder de loep werd genomen. Argentijnse invoerbelastingen voor nieuwe luxe auto’s zijn notoir steil en daarom keerde de auto vermoedelijk terug naar Maranello, zodat deze de identiteit kon aannemen van een gebruikte auto, wat toevallig het Milanese registratienummer MI 197153 was. Deze registratie was in gebruik door een andere Ghia-gebouwd Ferrari (de cabrioletversie van deze auto), chassis 0191 EL, en als gevolg van de registratieschakelaar voerde de fabriek een evenredig chassis opnieuw aan om de nieuwe identiteit van de auto te verzegelen. Met name deze nummeringswissel omvatte geen uitwisseling van lichamen, chassis of motoren; Beide auto’s zijn oorspronkelijk gebouwd met het chassis en de carrosserieën die ze vandaag dragen, en hebben alleen cijfers uitgewisseld omwille van de afkeer van belastingen door een krachtige klant en eventuele ongunstige publiciteit in verband met zijn extravagante smaak.

In 1955, nadat Juan Perón door een militaire coup van de macht was gevallen, vluchtte hij het land uit en bleef de Ghia-coupé in Argentinië. Het bleef ongebruikt en waarschijnlijk in privé-opslag voor zijn volgende opgenomen verzorger. In augustus 1973 werd de 212 gekocht door Conrado Tennina, een Italiaan die in Buenos Aires woonde, hij zou het 14 jaar lang in bezit houden voordat hij het in 1987 aan een Europeaan verkocht. Op dat moment was de Ferrari rood geverfd met een zwart dak (foto’s) in bestand). Daarna werd het in 1990 behandeld voor een uitgebreide restauratie van vier jaar, inclusief een complete mechanische renovatie, terwijl het exterieur werd teruggebracht naar de oorspronkelijke en prachtige 1952 Salon Salon van Parijs. De restauratie is van uitzonderlijke kwaliteit en blijft bijna 25 jaar later in concours staat, een echt bewijs van het fijne vakmanschap van de Italiaanse specialist die het werk heeft uitgevoerd.

In december 1999 werd de auto overgenomen door Lee Herrington, een zeer gerespecteerde verzamelaar van eenmalige Ferrari-showauto’s, die de Ghia-coupé presenteerde tijdens de 2001 Cavallino Classic. Medio 2002 vertrouwde hij de auto toe aan de Ferrari-specialisten van Motion Products in Neenah, Wisconsin voor kleine cosmetische correcties op afwerkingen en hardware voor fabrieksspecifieke specificaties.
De 212 werd vervolgens tentoongesteld op het Pebble Beach Concours d’Elegance in augustus 2002, waar het een onderscheiding kreeg van de tweede klas, in een sterke bevestiging van de Europese restauratie en de meer recente opfrissing. In 2003 werd het tentoongesteld in Cavallino, ditmaal met het winnen van een Platinum Award en het winnen van de Excellence Cup, en een maand later was de historisch belangrijke Ferrari het onderwerp van een coverfunctie in het Forza-magazine.

0191 EL claimt een zeldzame geschiedenis en een opmerkelijke eigendomsreputatie. Bovendien is het bekleed met eenmalig Ghia-koetswerk dat tot de beste prestaties van carrozzeria behoort en profiteert van een bekroonde restauratie van Pebble Beach en Cavallino. Om het aanbod compleet te maken, is deze 212 Inter onlangs door Ferrari Classiche gecertificeerd. Allemaal gecombineerd zal deze uitzonderingsmotorwagen zeker een graag geziene inzending zijn bij prestigieuze internationale evenementen zoals Pebble Beach en de Villa d’Este Concorso d’Eleganza, samen met rondleidingen en rally’s over de hele wereld.

Weinig vroege Ferrari-wegauto’s bieden zo’n buitengewoon cachet, 0191 EL is nu beschikbaar voor wereldwijde aankoop en levering in onze showroom in Houston, Texas voor slimme kenners over de hele wereld.

Bron: RM Sotheby’s