De Lancia Flaminia Sport en Zagato:
Na de oorlog stond Lancia bekend om de productie van enkele van de meest geavanceerde, technisch geavanceerde en elegante auto’s ter wereld. De Lancia Flaminia begon in 1957 met de productie en verving de Aurelia als het vlaggenschipmodel. Het was gedurende zijn hele levensduur beschikbaar als een sedan, coupé en cabriolet met het meest gewilde voorbeeld, de Sport coupé die een tweezitter was, gebouwd op een chassis met korte wielbasis. Van deze sportvoorbeelden zijn het meest inbaar de 99, Series 1-auto’s die gebouwd zijn door Zagato, met afgedekte koplampen en het synonieme ‘dubbelschommeldak’ met verbeterde aerodynamica. Deze Zagato Series 1-auto’s blijven de zeldzaamste en meest gewilde van alle varianten die werden gebouwd voordat de productie eindigde in 1967.
De Flaminia Sport Zagato Series 1-auto’s werden aangedreven door Lancia’s legendarische 2,458 cc vrije toeren- en koppelmotor met V-6, gekoppeld aan een handgeschakelde vierversnellingsbak. Het motorontwerp was enorm succesvol, het liet zien hoe geavanceerde Lancia’s 1950’s ontwerpen en technologie echt waren.
Deze Zagato-bodied, Lancia Flaminia Sport Series 1:
De serie 1, Zagato-bodied Flaminia Sport hier aangeboden, chassis 824.02-1020 werd gebouwd in 1959 en voor het eerst geregistreerd in Italië met licentie ‘GO 015053’ aan Cotonificio Triestino S.A die 2,4 miljoen Lire voor de auto betaalde toen deze nieuw was. Het bleef tien jaar in deze eigendom voordat het werd geregistreerd bij Franco Vassena, een inwoner van Milaan, die nog tien jaar eigenaar was voordat hij werd geregistreerd bij Giancarlo Balestra in San Remo. Balestra hield de auto slechts een korte tijd vast voordat hij deze verkocht aan Antonio Violante, een inwoner van Catona die al meer dan 20 jaar eigenaar was. De heer Violante heeft de auto in Italië opnieuw geregistreerd met de licentie ‘RC 269693’, die hij tot op de dag van vandaag behoudt.
De volgende eigenaar van de wagen was Carmelo Grandi, die in 2005 snel een volledig cosmetisch herstel begon en drie jaar duurde. Tijdens deze restauratie is de auto opnieuw geverfd in zilver (argento auteuil). Alvorens over te gaan naar de volgende eigenaar, nam de auto deel aan een complete rally op Sicilië en voltooide deze over een afstand van meer dan 400 km zonder gerapporteerd te zijn. In maart 2009 werd deze auto gekocht door de heer Pier Luigi Chiesa, een inwoner in Biella, waar hij deelnam aan een omvangrijke collectie voornamelijk Italiaanse klassieke auto’s.
De auto is onlangs geïnspecteerd en bevestigd om zijn originele motor, versnellingsbak, achterwielophanging en carrosserie te behouden en wordt ook vergezeld door zijn Certificato di Origine van Lancia Classiche. Met deze zeer zeldzame en enorm elegante auto’s die bijna nooit op de markt verschijnen, is dit een fantastische kans voor de veeleisende verzamelaar om een van de 99, Zagato-bodied, Lancia Flaminia Sports aan hun collectie toe te voegen.
Bron: Girardo & Co